Team Spotlight: Sverige
Lär dig känna teamet och läs hur det går framåt!
-
En viktig del av vår kultur här på Motonet är att vi aldrig står still och hela tiden utvecklas och blir bättre, och då måste vi utmana både oss själva och varandra!
Johan Ljung
Allt bra i Sverige!
Vi har nu öppnat våra två första varuhus ihop med vår e-handel, men fler är på gång. Härnäst väntar Västerås, Gävle och Umeå.
Så vad är det för saker vi jobbar med för tillfället? Hur har saker och ting utvecklats och vad är nästa steg? Det är frågorna vi ställde till vår vd Johan Ljung.
"Motonet Sverige rör sig verkligen framåt nu i högre och högre hastighet, och det är många bollar i luften – som tur jongleras dessa bollar av fler och fler personer här i Sverige! Vi är nu totalt ett dussin personer anställda på huvudkontoret, varav de flesta har startat sin resa och slutfört sin introduktion. Det är en bra blandning av erfarenhet och bakgrunder, alla med sin personlighet som tillsammans bygger en härlig energisk grupp att jobba i.
Vi har alla utbildats i kultur & koncept, i system & rutiner och hur företagen och businessen fungerar i Finland, så att vi kan ta med oss allt men även optimera och lokalanpassa i Sverige. Det är mycket att lära sig och vi kommer aldrig vara fullärda varken som detaljhandlare, ledare eller människor. En viktig del av vår kultur här på Motonet är att vi aldrig står still och hela tiden utvecklas och blir bättre, och då måste vi utmana både oss själva och varandra!
Just nu så jobbar vi mycket med att slutföra allt i bakgrunden, så att vi både har fungerande system och support, vi översätter produkttexter och guider, och samtidigt jobbar vi med detaljer i konceptet likväl som mer konkreta delar såsom skyltning, marknadsföring, operativa rutiner och att finslipa konkreta målsättningar framåt – alltsamman som vi letar efter fler kollegor som vill vara med på äventyret framåt!"
- Johan Ljung
Vårt team
Vår svenska organisation börjar ta form och vi har fantastiska personer som har anslutit sig till vårt team! Vi ställde också några frågor till dem - hur de känner sig och vad som är på gång inom en snar framtid.

-
En bra blandning av erfarenhet och bakgrunder, alla med sin personlighet som tillsammans bygger en härlig energisk grupp att jobba i.
Johan Ljung
Stefan Pirinen, Operations Manager
-
Otroligt stolt och glad att vi äntligen kan visa upp vårt unika koncept till de svenska kunderna. Tror de flesta blir överraskade hur brett sortiment vi har. Vi kommer framförallt att underlätta den motorintresserade kundens vardag. Man behöver inte vänte på sin e-handels beställning, utan man kan hämta den direkt hos oss.
-
Rollen är lite som en spindel i nätet. Se till att allt som vi planerat verkligen händer och fungerar, allt från etablering till vardagen i varuhusen. Med lång erfarenhet i den finska organisationen kan jag stötta alla min svenska och finska kollegor.
Åsa Andersson, E-Commerce Manager
-
kommer att ha ett av marknadens bredaste sortiment inom reservdelar för bilar, motorcyklar och båtar samt produkter för uteliv och fiske. Som exempel kan du på motonet.se hitta reservdelar från välkända varumärken till över 700 olika bilmodeller och med vår sökfunktion gör vi det enkelt för dig att hitta den rätta delen till just din
-
Vi planerar att lansera vår webbutik under sommaren.
Alexander Koksvik, Marketing Manager
-
Just nu jobbar jag mycket med att hitta den rätta mediamixen inför lanseringen av Motonet i Sverige.
Att hitta rätt samarbetspartners är viktigt för Motonet så mycket tid ägnas åt att träffa olika mediabolag, tryckerier, skyltleverantörer, tidningar, radiostationer osv. till att planera olika marknadsaktiviteter inför öppningen av Sveriges första varuhus i Sundsvall.
-
Motonet kommer till Sverige med ett helt nytt koncept inom både sortiment och service på ett och samma ställe och jag är helt säker på att det svenska folket kommer älska detta.
Christian Fjelling & Tobias Ahrens, Category Managers
-
Jag är mycket exalterad att vara en del utav Motonet-familjen! Mycket spännande med ett brett sortiment utav produkter! Jag har fått en superbra start med fulltids introduktion i Finland för att lära känna företag, såväl som affärsmodell och sortiment.
- Christian Fjellind, Category Manager
Jag tycker att bemötandet har varit helt superb. Vi har blivit väl omhändertagna här i Finland. Känslan som jag fått efter tre veckor är att man jobbar väldigt långsiktigt, man tänker och tar han om sin personal vilket även skapar arbetsro och motivation. Det är något som jag anser vara väldigt positivt. Det känns lite som att man har hittat ”hem”. Man vill bara sätta sig in mer i kulturen och företaget.
- Tobias Ahrens, Category Manager
-
Jag kommer kunna påverka utbudet utav sortiment, såväl som prissättning och urval för att maximera kundupplevelsen. Vi är ett litet team i Sverige, så vi kommer ha en bred roll med stort inflytande att bygga organisationen från början.
- Christian Fjellind, Category Manager
Mina förväntningar som kategorichef är att man är lyhörd och att man är nyfiken/intresserad av att höra och lära från oss på lokalmarknad. Norden är kanske inte så stort men det finns fortsatt en hel del olikheter från Finland till Sverige som vi behöver ta i beaktande för att vara relevanta på lokalmarknad. I tillägg så hoppas jag att man får vara kritisk till uppgiften, att utrymme finns för att utmana sortiment/priser/genomförande i varuhus och på hemsidan, för att på sikt bli en ledande aktör inom vårt segment även i Sverige. Lite som vår slogan ”Always on the move”
- Tobias Ahrens, Category Manager
-
Vi längtar efter att få öppna dörrarna för de första kunderna och det är något vi verkligen ser fram emot!
Johan Ljung
Låt resan fortsätta!