Arbetsuppgifter på våra varuhus
Våra Motonet-varuhus är energiska arbetsmiljöer där vi har varierande arbetsuppgifter. Det som de har gemensamt är att alla våra medarbetare är serviceinriktade oavsett uppgift. Den fina servicen som våra kunder får grundar sig på den sakkunskap och yrkesskicklighet som våra medarbetare har. Vi vill vara ett specialvaruhus som är känt för sin förstklassiga kundservice.
Varuhuschef, vice varuhuschef
Varuhuschefen och vice varuhuschefen har tillsammans ett helhetsansvar för verksamheten, resultatet och det coachande ledarskapet på sitt varuhus. De håller ett öga på försäljningen och viktiga nyckeltal, och de ansvarar för varuhusets kommersiella image. Det övergripande ansvaret ligger hos varuhuschefen, men vice varuhuschefen kan vid behov fungera som hans eller hennes ersättare.
Varuhuschefen, vice varuhuschefen och arbetsledarna på de olika ansvarsområdena (försäljning av reservdelar och biltillbehör, försäljning av övriga produkter, kassan och lagret) bildar tillsammans varuhusets ledningsgrupp. Ledningsgruppen går i bräschen för varuhusets verksamhet och visar ett gott exempel och en positiv och lösningsinriktad inställning som också smittar av sig på medarbetarna.
Säljare, arbetsledare
Säljarna spelar en viktig roll när vi vill skapa en förstklassig kundserviceupplevelse. Hos oss är kunden alltid i fokus och därför är kundservice säljarens viktigaste uppgift. För att kunna svara på frågor och ge professionell service behöver man både kompetens och goda kunskaper om våra produktkategorier. Förutom att se till att kundservicen är smidig fyller säljarna också på hyllorna och ser till att det är snyggt och prydligt.
Säljarteamet har också en arbetsledare. Han eller hon leder teamet med ett coachande handlag och deltar i det dagliga arbetet. I jobbet ingår också att ta hand om reklam- och infoskyltar, kampanjer, pris- och hyllförändringar samt att byta ut varor enligt säsong.
Reservdelssäljare, arbetsledare
Reservdelssäljarens främsta uppgift är att sälja reservdelar till bilar och motorcyklar vid reservdelsdisken. Till hans eller hennes uppgifter hör dessutom att ge kunden råd och instruktioner i frågor som rör reservdelar.
Det viktigaste för våra reservdelssäljare är att de är motiverade och vill lära sig mer. Det är till fördel att man redan har skaffat sig kännedom om bildelar och biltillbehör genom utbildning eller hobbyer. Men det är viktigare att man har ett intresse och en vilja att hänga med i den ständigt föränderliga bilbranschen.
Arbetsledaren för teamet är ansvarig för försäljningen av reservdelar och biltillbehör. Han eller hon ansvarar alltså för servicen vid reservdelsdisken och i Snabbservicen samt för att säljarbetet utförs i enlighet med koncernens anvisningar. Till hans eller hennes arbetsuppgifter hör också dagliga rutiner såsom kundservice, säljarbete och påfyllning av hyllor.
Kassasäljare, arbetsledare
Våra kassasäljare har en hurtig och positiv attityd, och de ser till att kundservicen vid kassan är både smidig och vänlig. Kassasäljaren är varuhusets visitkort och den sista personen som kunden kommer i kontakt med innan han eller hon går. Varje kund blir bemött med ett leende och en glad hälsning, och de går ut med en känsla av att de nyss haft en trevlig upplevelse.
Kassasäljarnas team har också en arbetsledare. Han eller hon ansvarar för arbetet vid infodisken, i kassorna och i området i närheten av kassorna.
Lagermedarbetare, arbetsledare
Lagermedarbetarenser till att logistiken i varuhuset fungerar optimalt. Arbetsuppgifter som hon eller han arbetar med inkluderar varumottag, varulogistik från lastkaj till butikshylla, skicka varor till kunder och leverantörer och hantera alla möjliga logistikuppgifter som kan hjälpa varuhusen att skapa resultat och en bättre kundupplevelse.
Lagermedarbetarnas team har en arbetsledare. Hon eller han är en coachande ledare som också ansvarar för logistiken som helhet i varuhuset. Säkerheten, arbetsmiljön och ordningen på lagret hör också till hans eller hennes viktiga uppgifter.